Ne a Profit legyen a cél!
A rutin mindig visszahúz
Nem telt bele néhány év, s a férfi nyakkendő kiment a divatból. A televízióban, a parlamentben, a konferenciákon, az ünnepségeken, a reklámokban az elegáns férfiak szövetzakóban és kigombolt inggallérral jelennek meg. Az egyik igen jelentős magyar cégnél, ahol korábban az öltöny és a nyakkendő kötelező volt, a főnök „korszerűre váltott”, így az irodai munkatársak a drága elegáns zakóhoz és a gallérban kigombolt fehér inghez „drága” lyukas, rongyos farmert vettek fel. Úgy néztek ki, mint akik az utcán elestek és az aszfalton csúsztak még egy nagyot. Lazák lettek? Óó…dehogy! Csak próbáltak „modern” embernek látszani, főleg a főnökük előtt, aki szerint nem a „külső” a fontos, hanem a „belső”. Egy napon aztán jött a járvány és jött a karantén. Takaréklángra állt az egész gazdaság. A cég termékét hirtelen már nem vásárolták. Vajon megkérdezték-e saját maguktól, hogy ha az embereknek az egészségük lett a legfontosabb, akkor miért is nem vásárolják a terméküket? Annyi volt a reakció, hogy bocsika, vis major, nem a mi hibánk, hogy nincs pénz a lakosságnál és vállalkozásoknál. Pedig most jött el a pillanat, hogy felismerjék, hogy az emberek és a cégek igényeinek a kielégítéséhez kimondottan nélkülözhető terméket állít elő. A válság hatására erre rá is jöttek a fogyasztók. Terméket kellene váltani – de sürgősen! Csakhogy a belső igazodási mánia miatt a csapat alkalmatlan az innovációra. Azaz, kiderült, hogy a „belső” épp olyan szegényes, mint a „külső” lyukas farmer – valahogy az a fránya törvényszerűség a „tartalom és forma dialektikus egységéről” mégiscsak működik. Így hát úgy döntöttek: azonnali költségcsökkentés kell. Helyes! Na és…? Más ötlet nincs…? …Hát nincs! Mert a vezetésnek nincs küldetéstudata, nincs víziója – pontosan úgy, ahogy annak ruhaiparnak sincs, amelynek a rongyos nadrágjában peckesen járkálnak. Mindenáron a profit - ez volt a céljuk. Igen, a profit úgy keletkezik, hogy a cég normális szintű működésére kevesebb pénzt használnak fel, mint az általuk előállított termék piaci értéke. DE NE A PROFIT LEGYEN A CÉL, hanem a termékben a magasabb hozzáadott érték! A profit és hozzáadott érték realizálása közötti ok és okozati összefüggést ne cseréljük fel a célmeghatározáskor! Mert ha felcseréljük, akkor az állandó költségcsökkentés lesz számunkra a cél elérésének legkönnyebb útja. És azzal meddig jutunk el? A folyamatos termékmegújítás legyen a vízió és a társadalmilag elismert magas hasznossági foka pedig a misszió! Nincs más út, újra kell mindent gondolni, de nem csak a vállalkozás alapjait, hanem a felépítményét, a teljes vertikumot, gyorsan és hatékonyan átprogramozni az üzleti gondolkodást! Ezt egyedül, külső üzletfejlesztő támogatása nélkül megoldani szinte lehetetlen. Próbáld ki! A rutin mindig vissza fog húzni.