BLOG

Blog

A siker

Önjáró_céget_akarunk.jpg

A siker

A sikerhez rengeteg dolog hozzásegíthet: az élet dolgaihoz való viszonyod, a kommunikációs szokásaid, a vezetői készségeid, a felelősségvállalási hajlandóságod, az empatikus hozzáállásod, stb. Az egyik legfontosabb ilyen képesség - amely sokakban nem is tudatosul - a saját érzelmeid kontrollálása: az, hogy semmi se zökkenthessen ki a nyugalmadból és mindig összeszedett légy, tudd, hogy mit tehetsz meg és mit nem szabad megtenned. Miért van az, hogy pontosan a magas szintű érzelmi intelligenciával rendelkező emberek érik el a leggyakrabban szakmájukban az elérhető maximumot vagy kerülnek a legmagasabb vezetői szintekre?

Ennek különös aktualitása van manapság, ugyanis a hosszan elnyúló vírusválság miatt sokak számára úgy tűnik, hogy egyre kilátástalanabb a jövő, s ha ehhez még hozzátesszük a magyarságra oly jellemző önmarcangolást, pesszimizmust, múltba tekintést, amely hazánk himnuszában is oly ékesen megjelenik, akkor tényleg kész csoda, hogy hogyan is érnek el magyar szakemberek, magyar vállalkozások akár világraszóló sikereket. De maradjunk a mindennapoknál, a saját vállalkozásnál! Hogyan lehetsz sikeres?

A recept nem túl bonyolult…

A sikeres emberek nem a múltban élnek: tudják, hogy a siker kulcsa abban rejlik, hogy a bukás lehetőségétől függetlenül képesek legyenek a növekedésre. Ez egy módon lehetséges, ha a jövőbe tekintesz és nem a múltban élsz. Ahhoz, hogy bármit elérj, kockáztatnod kell, és nem engedheted meg magadnak azt, hogy a korábbi sikertelenségeid megöljék a jövőbeni sikerekbe vetett hitedet.  Ha a múltban élsz, leragadsz a problémáknál és a sérelmeiden rágódsz, akkor lehetetlenné válik, hogy előre haladj.

Az érzelmi állapotodat nagymértékben az határozza meg, hogy mire fókuszálsz. Ha egy problémára összpontosítasz, akkor szorongasz, a negatív érzelmek és a stressz csökkentik az eredményességedet, lehúznak. Amikor a megoldásokra fókuszálsz, akkor azokra a változásokra összpontosítasz, amelyek saját magad és a körülményeid megváltoztatására, jobbá tételére törekszel, a hatékonyság érzése tölt el, ettől pedig pozitív érzéseid lesznek.  Miért? Azért, mert amikor újból és újból átéled a kellemetlen helyzetet vagy beszélgetést, akkor a tested a stresszre reagál és vagy küzdeni akar ellene, vagy el akar futni. Közvetlen veszély esetén ez a túléléshez szükséges természetes reakció, de amikor a veszély elhárult és te még mindig arra reagálsz, akkor ez egy totál felesleges stressz, amely rombol és tönkreteszi az egészségedet.  A stressz és a negatív érzelmek a siker akadályai, ezért törekedj arra, hogy bármi is történjék, hogy kerüld a dühöt és ne tarts haragot.

Ne törekedj a tökéletességre, tudd, hogy a tökéletesség nem létezik. Az emberek rendszeresen hibáznak, ilyen az emberi természet… Ha arra fókuszálsz, hogy tökéletes legyél, akkor a félelmeid maguk alá gyűrnek: folyamatosan olyan érzésed lesz, hogy hibázol, azaz végeredményben önsajnálatra fordítod az idődet, hogy nem tudtad megcsinálni mindazt, amit szerettél volna, ahelyett, hogy élvezted volna mindazt, amit sikerült elérned.

Az örökké elégedetlen vagy sikertelen emberek állandóan panaszkodnak, kifogásokat keresnek. Ők egy „fertőző” góc: belesüllyednek a problémáikba és nem a megoldásokat keresik. Ezek az emberek csupán azt akarják elérni, hogy mindenki osztozzon az önsajnálatuk vagy tehetetlenségük ünneplésében, hogy ők jobban érezhessék magukat. Az emberek általában kötelességnek tekintik, hogy meghallgassák mások panaszait, kifogásait, mert nem szeretnék, ha érzéketlennek vagy bunkónak tartanák őket. De van egy határ aközött, hogy együttérzően, figyelmesen meghallgatunk valakit, és aközött, hogy bevonódunk valakinek a negatív emócióiba, gondolatvilágába. Ezt a fajta „fertőzést” el lehet kerülni azzal, hogy meghatározott kereteket teremtünk és távol tartjuk magunkat a negatívumtól. Csak abba gondolj bele, ha egy étteremben egy asztalnál dohányzik egy ember, akkor mellé fogsz ülni és szívni fogod a dohányfüstöt? Biztos, hogy távolabbra ülsz le, ha teheted. Ugyanezt kell tenni a folyamatosan panaszkodókkal, kifogásokat keresőkkel.

Mindenkinek nem mondhatsz igent a kérésére, de nem is kenheted el a válaszodat olyasmivel, hogy „nem gondolom, hogy ezt meg lehetne csinálni…”. Valamiért az emberek többsége nehezen tudja azt mondani egy kérésre, hogy „nem”. Minél inkább nehezedre esik kimondanod a „nem” szót, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy stressz ér, kiégsz és depressziós leszel, elkerülnek a sikerek. A „nem” egy nagyon erős szó, amelynek rendeltetésszerű használatát meg kell tanulnod, ugyanis amikor egy kérésre, új ajánlatra vagy ötletre „nem”-mel válaszolsz, akkor az annyit jelent, hogy elkötelezett maradsz a korábbi feltételek és döntésed mellett és ez teszi lehetővé azt, hogy sikerrel járj.

Ezek azok a tulajdonságok és az a hozzáállás, amelyeket elsajátítva képessé válsz cégvezetőként sikerre vinni a vállalkozásodat.

Gree Gree